FLORESTA - PT

“In the forest the inanimate may suddenly become animate, the god turns into a beast, the outlaw stands for justice, Rosalind appears as a boy, the virtuous knight degenerates into a wild man, the straight line forms a circle, the ordinary gives way to the fabulous.”

A citação em epígrafe poderia substituir-se a qualquer texto de apresentação destas nove fotografias de Alberto Plácido. Mais, a leitura da obra de Robert Pogue Harrison, de onde foi extraída, dispensaria qualquer texto de apresentação das fotografias. O que não é irrelevante, porque é significativo da precisão e exatidão destas imagens como representações da floresta. De facto, não obstante terem sido realizadas na Mata da Albergaria, no Gerês, elas contêm uma universalidade que nos permitiria, através delas, pensar o imaginário da floresta, para a nossa cultura ocidental.

Realizadas no Inverno, entre 2011 e 1016, após cerca de dez anos a fotografar a floresta, não só em Portugal, mas também em países como a Índia e o Brasil, as fotografias aqui reunidas integram um grupo de cinquenta, do carvalhal secular classificado como uma das Reservas Biogenéticas do Continente Europeu, realizadas num período em que o fotógrafo viveu no Gerês. É variadíssima a possibilidade de vetores de entrada nestas imagens, mas eu entraria pelo impactante excesso de informação. Quando nos confrontamos pela primeira vez com estas fotografias, sentimos uma estranheza, como se houvesse demasiado para ver. Recuamos, instintivamente, para uma espécie de bruma. 

A primeira coisa que temos de aceitar em relação a Floresta Virgem é que as imagens que lhe dão corpo necessitam de tempo: tempo a fotografar – cerca de cinco anos –, tempo a trabalhá-las digitalmente – mais dois anos –, mas sobretudo, tempo a serem observadas. Possivelmente, a sua aparente estranheza decorre do seu próprio processo: realizadas sem profundidade de campo, com teleobjetiva, que, registando várias imagens em profundidade, as compacta em densidade, focando-as todas, e focando tudo – eliminando assim a profundidade –, as fotografias revelam também, aparentemente, tudo. Nas palavras de Alberto Plácido “[nelas] o olhar não vai para onde fisicamente não se consegue ir”, e, neste pequeno espaço para onde se consegue fisicamente ir, tudo é revelado. É justamente aqui que o jogo para que estas fotografias nos desafiam exerce a sua maior intensidade. 

Quando observamos Floresta Virgem com o requerido tempo, a bruma do primeiro impacto transforma-se em muro. A eliminação da profundidade de campo, aparente recusa da representação ilusória, denota a cumplicidade destas imagens com estratégias exploradas na pintura por uma estética modernista, designadamente, o assumir da planura do suporte. Neste suporte plano, neste muro, as qualidades hápticas das fotografias – apenas percecionadas visualmente – fecham o espaço para a escala do nosso próprio corpo, para a escala do espaço que lhe seria acessível, aludindo novamente às palavras de Plácido. É justamente a partir deste corpo, que é o nosso, neste espaço exíguo que lhe é acessível, que é o espaço do humano, que, com o necessário tempo do olhar, se abre paradoxalmente todo o universo fabuloso de que a floresta é lugar e símbolo, de que nos fala Pogue Harrison. Para vê-lo, observe-se com tempo e atenção os espaços que se enchem nas imagens, e as estranhas criaturas que, nelas, retribuem o nosso olhar: todos eles ao encontro de cada um de nós. E porque é um encontro individual, não é possível descrevê-los, mas entre-se, por exemplo, com o devido tempo, em Floresta Virgem #3, …#6, …#7, …#8, …#9.

Porventura, a mais sedutora qualidade destas fotografias estará nesta capacidade de, através do fechamento do espaço e do campo de observação, convocando o invisível, implementarem um outro tipo de visibilidade, que ultrapassa a do espaço físico. É este o jogo: Plácido cria um excesso de visibilidade para aceder ao invisível que, por seu turno, nos abre toda a visibilidade fabulosa da floresta. Espaço de recusa da racionalidade, e de princípio de todas as possibilidades do sonho e do fantástico. Um espaço que nos escapa e que não controlamos, invadindo o nosso imaginário. 

Através do artifício, porque, como vimos, tudo nestas fotografias é artifício, acedemos, em última instância, ao espaço presumivelmente intocado da floresta virgem, com tudo o que ela representa no nosso imaginário coletivo. Neste imaginário, a floresta é tanto uma construção artificial como estas fotografias. Deveras assertivo, o percurso convocado por estas imagens de florestas/muros, de Alberto Plácido. 



Ponta Delgada, 2021, outubro

Maria José Cavaco



FLORESTA - EN

“In the forest the inanimate may suddenly become animate, the god turns into a beast, the outlaw stands for justice, Rosalind appears as a boy, the virtuous knight degenerates into a wild man, the straight line forms a circle, the ordinary gives way to the fabulous.”

The aforementioned quote could replace any text introducing these nine photographs by Alberto Plácido. Furthermore, reading the work of Robert Pogue Harrison, from which it was extracted, would not require any text to present the photographs. Which is not irrelevant, because it is significant of the precision and accuracy of these images as representations of the forest. In fact, despite being carried out in Mata da Albergaria, in Gerês, they contain a universality that would allow us, through them, to think about the imaginary of the forest, for our Western culture.

Taken in winter, between 2011 and 1016, after around ten years of photographing the forest, not only in Portugal, but also in countries such as India and Brazil, the photographs gathered here are part of a group of fifty, of the centuries-old oak forest classified as one of the Biogenetic Reserves on the European Continent, created during a period when the photographer lived in Gerês. The possibility of input vectors in these images is very varied, but I would enter because of the shocking excess of information. When we first encounter these photographs, we feel strange, as if there was too much to see. We retreat, instinctively, into a kind of mist.

The first thing we have to accept in relation to the Virgin Forest is that the images that give it form require time: time to photograph – around five years –, time to work on them digitally – another two years –, but above all, time to be observed. Possibly, its apparent strangeness arises from its own process: made without depth of field, with a telephoto lens, which, recording several images in depth, compresses them in density, bringing them all into focus, and focusing everything – thus eliminating depth –, the Photographs also reveal, apparently, everything. In the words of Alberto Plácido “[in them] the look does not go where you physically cannot go”, and, in this small space where you can physically go, everything is revealed. It is precisely here that the game to which these photographs challenge us exerts its greatest intensity.

When we observe the Virgin Forest for the required time, the mist from the first impact turns into a wall. The elimination of depth of field, an apparent refusal of illusory representation, denotes the complicity of these images with strategies explored in painting by a modernist aesthetic, namely, the assumption of the flatness of the support. In this flat support, in this wall, the haptic qualities of the photographs – only perceived visually – close the space to the scale of our own body, to the scale of the space that would be accessible to it, alluding again to Plácido's words. It is precisely from this body, which is ours, in this tiny space that is accessible to it, which is the space of the human, that, with the necessary time of looking, the entire fabulous universe of which the forest is a place and symbol, which Pogue Harrison tells us about. To see it, observe with time and attention the spaces that are filled in the images, and the strange creatures that, in them, return our gaze: all of them meeting each one of us. And because it is an individual encounter, it is not possible to describe them, but enter, for example, in due time, in Floresta Virgem #3, …#6, …#7, …#8, …#9.

Perhaps the most seductive quality of these photographs is their ability, through the closure of space and the field of observation, summoning the invisible, to implement another type of visibility, which goes beyond that of physical space. This is the game: Plácido creates an excess of visibility to access the invisible which, in turn, opens up to us all the fabulous visibility of the forest. Space of refusal of rationality, and of principle of all possibilities of dreams and the fantastic. A space that escapes us and that we do not control, invading our imagination.

Through artifice, because, as we have seen, everything in these photographs is artifice, we ultimately access the presumably untouched space of the virgin forest, with everything it represents in our collective imagination. In this imaginary, the forest is as much an artificial construction as these photographs. Truly assertive, the route called by these images of forests/walls, by Alberto Plácido.

 



Ponta Delgada, 2021, outubro

Maria José Cavaco